De Vrienden adopteerden de realisatie van de nieuwe opstelling van de gipsencollectie, die nu in drie indrukwekkende zalen te zien is: de gipsengalerij. De presentatie neemt de bezoeker niet alleen mee in de mythologische wereld van goden, helden en monsters, maar geeft ook een beeld van de ontwikkeling van de klassieke sculptuur. De gipsen afgietsels van beroemde beelden zijn een aanvulling op archeologische, historische en kunsthistorische verhaallijnen.

De gipsengalerij: een ontmoeting tussen antiek en modern
De op zaal te bezichtigende beelden zijn deel van de collectie kopieën van beelden uit de Klassieke oudheid met als zwaartepunt de Griekse sculptuur uit de Klassieke en Hellenistische periode. De gipsen dateren uit het eind van de 19de – begin van de 20ste eeuw en zijn afkomstig van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten.
Na een woelige en interessante periode werd in de jaren 1975-1976 de gipscollectie afgestoten en zijn de afgietsels op initiatief van de toenmalige directeur van het Allard Pierson, Jaap Hemelrijk, naar Amsterdam gehaald: https://allardpierson.nl/blog/de-gipsengalerij-in-het-nieuwe-allard-pierson-een-ontmoeting-tussen-antiek-en-modern/.

Gipsen natekenen
Allard Pierson heeft de oorspronkelijke functie van de gipsen - als model voor het tekenonderwijs aan kunstacademies- in ere hersteld: er kan weer naar (gipsen)model worden getekend.




