Please note: Due to an event, the espresso bar will close at 4 p.m. on Thursday November 6.

Resistance through Word, Dance, and Sound

On 24 June, the Allard Pierson will host the afternoon program Resistance through Word, Dance, and Sound, part of our NWO Social Impact Project on Caribbean literature.

Date
24 June
Time
13:00 - 16:00
Price
Op aanmelding

During this afternoon, we will explore how English-language Caribbean literature — alongside other storytelling forms such as music, oral traditions, and dance — contributes to remembering and reinterpreting the Dutch colonial past.

Through a performance on the apintidrum, a lecture by Thalia Ostendorf, and an interactive dance workshop led by Rohiet Tjon Poen Gie, we will bring together diverse forms of resistance.

The program will conclude with a reflection by the writers of Hidden Pages, Susi and Simba Mosis, followed by a reception with bites provided by Tjin’s Toko.

The program will be conducted in English. Everyone interested in literature, heritage, and the Caribbean diaspora is warmly invited!

Program

  • 13:00 – 13:10    Opening & Introduction
    Welcome and introduction to the NWO Social Impact Project.
  • 13:10 – 13:25    Opening Performance: Apintidrum
    Live musical performance and an explanation of the apintidrum as a form of cultural resistance.
  • 13:25 – 13:30    Introduction to Thalia Ostendorf's Lecture
    Brief introduction to the work of Thalia Ostendorf.
  • 13:30 – 14:10    Lecture by Thalia Ostendorf
    Exploring how English-language Caribbean literature reinterprets the Dutch colonial history, followed by a Q&A session.
  • 14:10 – 14:25    Break
    Refreshments and informal discussions.
  • 14:25 – 15:00    Workshop: Hidden Pages – Dance & Storytelling
    Led by Rohiet Tjon Poen Gie. Dance interpretation of Caribbean audio fragments with interactive group reflection.
  • 15:00 – 15:10    Closing & Reflection
    By Susi and Simba: thoughts on resistance, strength, and heritage.
  • 15:15 – 16:00    Reception
    Enjoy Surinamese snacks from Tjin’s Toko, offering a local twist on Caribbean flavors.
     
  • Dr. Thalia Ostendorf is literatuurwetenschapper (UU) en promoveerde aan de Universiteit van St. Andrews in Schotland, aan de faculteiten Moderne Talen en Sociale Antropologie. In haar postdoc (UvA) onderzocht ze in haar project ‘Plantation Kinships’ hoe banden tussen mensen die afstammen van dezelfde plantages vorm krijgen, in relatie tot het werk van Surinaamse auteur Edgar Cairo (1948-2000). Ze is mede-oprichter van de intersectionele feministische Uitgeverij Chaos.
  • Met een gedeelde passie voor cultureel erfgoed geven Susi en Simba cursussen, die gerelateerd zijn aan de orale vertellingen van de Marrongemeenschap in Suriname. Ze zijn internationaal erkend als experts in traditionele en authentieke muziekstijlen van de Marrons, liederen en mondelinge geschiedenis en hebben een uitgebreide kennis over de culturele en de historische betekenis van deze kunstvormen. Hun doel is het promoten en het behouden van de Marroncultuur voor toekomstige generaties zodat het unieke culturele erfgoed van de Marrons nooit verloren gaat.
  • André Mosis is een belangrijk figuur binnen de Marron-gemeenschap en een van de vooraanstaande spelers van de Apinti. Hij verzorgt workshops en deelt de culturele achtergrond en techniek van het bespelen van de Apinti, samen met andere muzikanten zoals Guno With en zijn dochters, Susi en Simba Mosis.
  • Rohiet Tjon Poen Gie is opgegroeid in Suriname. Als hipopdanser staat hij bekend om zijn eigen dansstijl, waarbij hij breaking en popping aanvult met andersoortige invloeden.
  • Op jonge leeftijd begon hij als autodidact op straat met de stijlen streetdance en hiphop. Hij reisde af naar het buitenland voor optredens en battles en sleepte verschillende prijzen in de wacht. Na zijn dansopleidingen in Tilburg werkte hij samen met choreografen als Erik Kaiel, Kalpana Raghuraman, Shailesh Bharon, Farida Nabibaks, Paul Röttger en Olivier Diepenhorst. Met zijn eigen werk zoekt hij liefst naar het onderbelicht perspectief binnen maatschappelijke thema’s.
  • Sonja Boon is een schrijver, onderzoeker, fluitiste en docent van gemengde afkomst, momenteel gevestigd in Kjipuktuk (Halifax). Ze is gefascineerd door levensverhalen en de diverse vormen waarin die zich manifesteren – van dagboeken en brieven tot foto's, lijstjes en andere archiefstukken. Haar werk onderzoekt ook de relatie tussen tekst en textiel, en hoe vrouwen hun verhalen historisch vaak via handwerk in plaats van woorden hebben gedeeld. In 2019 publiceerde ze haar memoire What the Oceans Remember: Searching for Belonging and Home. Daarnaast verschenen haar non-fictie, poëzie en fictie in literaire tijdschriften zoals Riddle Fence, ROOM, Geist, Pinhole Poetry en UNLOST, en in diverse bloemlezingen.