Tijdens deze middag verkennen we hoe Engelstalige Caribische literatuur én andere verhaalvormen zoals muziek, orale tradities en dans bijdragen aan het herdenken en herinterpreteren van het Nederlandse koloniale verleden.
Met een performance op de apintidrum, een lezing door Thalia Ostendorf en een interactieve dansworkshop van Rohiet Tjon Poen Gie brengen we diverse vormen van verzet samen. Het programma sluit af met een reflectie door de schrijvers van Hidden Pages, Susi en Simba Mosis, en wordt gevolgd door een borrel met hapjes van Tjin’s Toko.
De voertaal van het programma is Engels. Iedereen met interesse in literatuur, erfgoed en de Caribische diaspora is van harte welkom!
- 13:00 – 13:10 Opening & Introductie
Welkom en toelichting op het NWO Social Impact Project. - 13:10 – 13:25 Openingsperformance: Apintidrum
Live muziekoptreden en uitleg over de apintidrum als vorm van cultureel verzet. - 13:25 – 13:30 Inleiding lezing Thalia Ostendorf
Korte introductie over het werk van Thalia Ostendorf. - 13:30 – 14:10 Lezing door Thalia Ostendorf
De rol van Engelstalige Caribische literatuur in het herinterpreteren van de Nederlandse koloniale geschiedenis, gevolgd door Q&A. - 14:10 – 14:25 Pauze
Tijd voor een drankje en gesprek. - 14:25 – 15:00 Workshop: Hidden Pages - Dans & Verhaal
Door Rohiet Tjon Poen Gie. Dansinterpretatie van Caribische geluidsfragmenten met interactieve reflectie. - 15:00 – 15:10 Afsluiting & Reflectie
Door Susi en Simba: gedachten over verzet, kracht en erfgoed. - 15:15 – 16:00 Borrel
Met hapjes van Tjin’s Toko: een lokale twist op Caribische gerechten.

Andre Mosis (Foto: Noeki André Mosis)

Sonja Boon

Susi en Simba Mosis (Foto: Erik Smits)
Sprekers
- Dr. Thalia Ostendorf is literatuurwetenschapper (UU) en promoveerde aan de Universiteit van St. Andrews in Schotland, aan de faculteiten Moderne Talen en Sociale Antropologie. In haar postdoc (UvA) onderzocht ze in haar project ‘Plantation Kinships’ hoe banden tussen mensen die afstammen van dezelfde plantages vorm krijgen, in relatie tot het werk van Surinaamse auteur Edgar Cairo (1948-2000). Ze is mede-oprichter van de intersectionele feministische Uitgeverij Chaos.
- Met een gedeelde passie voor cultureel erfgoed geven Susi en Simba Mosis cursussen, die gerelateerd zijn aan de orale vertellingen van de Marrongemeenschap in Suriname. Ze zijn internationaal erkend als experts in traditionele en authentieke muziekstijlen van de Marrons, liederen en mondelinge geschiedenis en hebben een uitgebreide kennis over de culturele en de historische betekenis van deze kunstvormen. Hun doel is het promoten en het behouden van de Marroncultuur voor toekomstige generaties zodat het unieke culturele erfgoed van de Marrons nooit verloren gaat.
- André Mosis is een toonaangevend cultuurdrager, kenner van de Marroncultuur en een bevlogen bruggenbouwer. Met meer dan vier decennia ervaring in de culturele sector in Suriname en Nederland, combineert hij zijn kennis als cultuuradviseur, percussionist, theatermaker en beeldend kunstenaar om de rijkdom van tradities levend te houden. Als oprichter van KASO en KCACO (Kingbotho Cultuuradvies & Cultuuronderwijs) inspireert hij jong en oud met workshops, trainingen en evenementen op het gebied van cultuur, muziek en samenwerking. Zijn missie? Bijdragen aan het behoud van de Marroncultuur, het verbinden van mensen en het delen van verhalen van kracht en trots. André’s verdiensten zijn bekroond met onderscheidingen waaronder Ridder in de Ereorde van de Gele Ster en de Gaanman Gazon Matodja Award (hoogste Marron-onderscheiding). Zijn werk staat in het teken van inspiratie, kennisdeling en de overtuiging dat samenwerken de sleutel is tot een betere toekomst.
- Rohiet Tjon Poen Gie is opgegroeid in Suriname. Als hipopdanser staat hij bekend om zijn eigen dansstijl, waarbij hij breaking en popping aanvult met andersoortige invloeden. Op jonge leeftijd begon hij als autodidact op straat met de stijlen streetdance en hiphop. Hij reisde af naar het buitenland voor optredens en battles en sleepte verschillende prijzen in de wacht. Na zijn dansopleidingen in Tilburg werkte hij samen met choreografen als Erik Kaiel, Kalpana Raghuraman, Shailesh Bharon, Farida Nabibaks, Paul Röttger en Olivier Diepenhorst. Met zijn eigen werk zoekt hij liefst naar het onderbelicht perspectief binnen maatschappelijke thema’s.
- Sonja Boon is een schrijver, onderzoeker, fluitiste en docent van gemengde afkomst, momenteel gevestigd in Kjipuktuk (Halifax). Ze is gefascineerd door levensverhalen en de diverse vormen waarin die zich manifesteren – van dagboeken en brieven tot foto's, lijstjes en andere archiefstukken. Haar werk onderzoekt ook de relatie tussen tekst en textiel, en hoe vrouwen hun verhalen historisch vaak via handwerk in plaats van woorden hebben gedeeld. In 2019 publiceerde ze haar memoire What the Oceans Remember: Searching for Belonging and Home. Daarnaast verschenen haar non-fictie, poëzie en fictie in literaire tijdschriften zoals Riddle Fence, ROOM, Geist, Pinhole Poetry en UNLOST, en in diverse bloemlezingen.
