In deze workshop duiken we in de koloniale geschiedenis van Suriname en Nederland aan de hand van kaarten uit de collecties van het Allard Pierson. We bekijken hoe Europese kaartenmakers Suriname en omstreken vanaf de zestiende eeuw in beeld brachten: als onbekend gebied, als bron van rijkdom, en als plek voor koloniale controle. Wat vertellen deze kaarten eigenlijk? En wat blijft onzichtbaar?
We benaderen kaarten niet alleen als bronnen van informatie, maar ook als producten van macht. Samen onderzoeken we hoe koloniale perspectieven vormgeven wat we wel en niet zien op kaarten, en welke verhalen daardoor verloren gaan.
In kleine groepjes analyseren we verschillende kaarten en reflecteren we op vragen als: hoe herkennen we koloniale denkbeelden in beeld en taal? Hoe voelt het om met dit erfgoed te werken, en wat doet dat met jou als deelnemer? Ook bespreken we hoe instellingen zoals het Allard Pierson omgaan met koloniaal erfgoed, en welke nieuwe manieren van kijken en kennis delen mogelijk zijn, bijvoorbeeld vanuit inheemse of niet-westerse perspectieven.
Deze workshop is bedoeld voor deelnemers die actief willen leren en mee willen denken over de toekomst van erfgoed met een koloniale achtergrond. Er is ruimte voor gesprek, samenwerking en kritische reflectie.
Dit programma sluit aan op het middagprogramma, Lichaam, plaats, en perspectief, maar deelname aan de middag is niet vereist om aan deze sessie mee te doen.
De sprekers zijn:
Isabelle Best, Junior Conservator Surinamica bij het Allard Pierson. Met een frisse kijk op een van de grootste collecties van Surinaamse Cultuur en Geschiedenis ter wereld streeft zij ernaar studenten, onderzoekers, gemeenschapsleden en andere stakeholders met de collectie in contact te brengen. Met een specialisatie religie en spiritualiteit onder Surinaamse inheemse gemeenschappen en diepgaande academische achtergrond in religiewetenschappen, Latijns-Amerika Studies en Pedagogiek verkent zij complexe vraagstukken rondom de koloniale erfenis van de Surinamica collectie, van het Allard Pierson, en van zichzelf.
Margriet Hoogvliet,sinds 2023 Jansonius conservator bij het Allard Pierson in Amsterdam. Ze promoveerde op een proefschrift over middeleeuwse wereldkaarten en was eerder onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek richt zich op religieuze geletterdheid en leescultuur in de late middeleeuwen, met projecten als Cities of Readers en Broeders 3D. Ze werkte ook als Marie Skłodowska-Curie fellow in Tours en Orléans, waar ze de sociale en ruimtelijke aspecten van religieus lezen onderzocht.